- Защо клиентите не харчат повече при нас?
- Защо не можем да печелим нови клиенти по-бързо?
- Защо маркетингът ни не е по-ефективен?
Наскоро приключило проучване на IAB в Централна и Източна Европа, в което участва и IAB България, очерта поведението на онлайн потребителите по отношение на медиа потреблението, начините на достъп до Интернет, навиците на потребителите онлайн и тяхното преживяване по време на покупка (онлайн и офлайн). Проучването DigitalSCOPE 2014 бе проведено онлайн на база стандартизиран въпросник за региона и обхвана 6235 респонденти от България. Имам удоволствието и приятния ангажимент да бъда лидер на групата по “Проучвания“ към IAB България и да споделя с Вас част от резултатите.
Ето какви са най-важните резултати от DigitalSCOPE 2015 за поведението на потребителите:
1. Интернет е медиата с най-голямо потребление.
Среднодневно Интернет потребителите в България прекарват над 3,6 часа в Интернет, в сравнение с 2,8 часа пред телевизора, 1,6 часа слушане на радио и по половин час четене на вестник и списание /Фиг. 1/. Проучването показа също, че над 73% от потребителите в Интернет използват ежедневно Интернет, точно толкова използват и телевизия, 38% слушат радио всеки ден, 15% четат вестници ежедневно и 8% четат списания всеки ден.
Фиг. 1 Медиа потребление
Източник: DigitalScope 2014.
Смартфонът е с най-голямо проникване сред Интернет потребителите – 66% притежават смартфон /Фиг. 2/. България е лидер в региона по отношение на пенетрация на преносими компютри (65% от Интернет потребителите), настолен компютър (46%), мобилен телефон (30%), таблет (28%), е-четец (8%).
Фиг. 2 Достъп до устройства
Източник: DigitalScope 2014.
2. Мулти-екранност, мулти-задачност
86% от Интернет потребителите в България са в Интернет, докато гледат телевизия, 65% ползват Интернет на няколко устройства /Фиг. 3/. Докато гледат телевизия и са в Интернет, потребителите посещават сайтове, сърфират в Интернет (56%), проверяват електронната си поща (50%), използват социалните мрежи (46%), търсят продукти/услуги в Интернет, които са видели в телевизионна реклама (30%), извършват дейности, свързани с работата си/училището си (23%).
Фиг. 3. Мулти-екранност
Източник: DigitalScope 2014.
Печелившите дигитални стратегии на брандовете трябва да включват преживяването на различни устрoйства.
3. Какви са навиците на потребителите е-купувачи?
79% от потребителите е-купувачи са научили от Интернет за продуктите/услугите, които са закупили през последните 6 месеца, 54% - от семейството си и приятелите си, 40% от телевизия, 30% от реклама и т.н. (фиг. 4) и ползват повече от един източник на информация.
Фиг. 4. Източници на информация за закупени през последните 6 месеца продукти/услуги
Източник: DigitalScope 2014.
Дали обаче инвестициите в маркетинг в България са точно там, където потребителите черпят информация и се забавляват и прекарват най-много време – в Интернет? Отговорът е категорично не. Преобрадаващата част от инвестициите в маркетинг на българските рекламодатели (над 70%) отиват за телевизионна реклама, а под 12 % се инвестират в Интернет реклама (и то за всички Интернет рекламни канали, включително Google, Facebook и YouTube). В Европа, брандовете отделят 32 % за TV реклама и 27% за Интернет реклама от общите си годишни маркетинг бюджети. Guerrillas инвестират там, където са потребителите и следват модела на поведение.
Е-купувачите в България, са научили за продуктите/услугите, които са закупили през последните 6 месеца, от няколко типа интернет реклама, като от дисплей реклама (банери, брандинги, нестандартни рекламни формати (Rich Media)) са 26%, 24% от имейл реклама, 24% от линкове в статии, 23% от видео реклама, 22% от линкове в търсачките, 21% от присъствие на бранда в социалните мрежи и т.н. /Фиг. 5/.
Фиг. 5. Типове интернет реклама, от която е-купувачите са научили за продуктите/услугите
Източник: DigitalScope 2014.
76% от е-купувачите в България търсят информация за мнения за продукта/услугата в Интернет, 75% търсят нови продукти/услуги в Интернет,75% използват Интернет за намиране на най-добра цена, 70% при избор на продукт/оферта, 67% за избор на най-добър доставчик и споделяне на мнения, 64% при планиране на покупка използват Интернет и 62% използват Интернет за пазаруване /Фиг. 6/.
Фиг. 6 Влияние на Интернет върху процеса на покупка
Източник: DigitalScope 2014.
DigitalSCOPE 2014 показва, че 80% от българските онлайн потребители, които са търсили информация онлайн са направили покупка (офлайн или онлайн) през последните 6 месеца, a 66% са направили покупка онлайн през последните 6 месеца. Даните показват по-висок потенциал за покупка от данните за региона.
Сега имате възможността да използвате резултатите от независимото европейско изследване на тенденците за промяната в потреблението на медиите, еволюцията на консумацията на съдържание от телевизия и Интернет, онлайн активности, мобилна активност, електронна търговия, което да Ви подпомогне при създаването на Вашите успешни стратегии за развитие на бизнеса и марките.
Читателите на блога „Guerrilla Marketing” които желаят да получат презентацията с данните от DigitalSCOPE 2014 за България безплатно, могат да изпратят е-мейл до jnnconsult@gmail.com и с удоволствие ще Ви изпратя лично презентацията.
Присъединете се към Guerrilla Marketing групата във Facebook, за да споделяме заедно добрите примери!
..........................................................................
Жанет Найденова
Маркетинг консултант
Certified Master of Guerrilla Marketing Coach
GSM: +359 888 616 498
e-mail: jnnconsult@gmail.com
twitter: @jnnmarketing
LinkedIn: bg.linkedin.com/in/janetnaidenova/
Blog: http://jnnmarketing.blogspot.com
Seminars: http://www.guerrilla-marketing.eu
Благодаря много за това споделяне на ценна информация!
ОтговорИзтриване